Categorieën
management

Soft skills – vaardigheden voor een manager

Iedere manager heeft soft skills nodig. Ze zijn niet alleen nuttig tijdens een sollicitatiegesprek maar ook handig voor het beroepsleven van alledag. Als u managers naar een definitie van soft skills vraagt, geven deze vaak “soevereiniteit, inlevingsvermogen en fairness” aan. Natuurlijk behoren deze vaardigheden tot soft skills, maar zijn dit de enige factoren of is de lijst nog lang niet compleet?Wat betekent dus soft skills of sociale bevoegdheid? Professor Klaus Scala, werkzaam bij een Duitse universiteit, deelt soft skills op in zes verschillende onderdelen. Voor managers en senior professionals zijn deze de volgende:

In een teamverband kunnen werken:

Voor een manager is een van de belangrijkste vaardigheden dat hij in een teamverband kan werken. Als onderdeel van een team heeft u de volgende vaardigheden nodig: u kunt uzelf goed positioneren, u kunt goede en vooral creatieve ideeën inbrengen en draagt bij met uw kennis als het gevraagd wordt. Dit moet in evenwicht staan met het werken in een team en het leiden van een groep. Luister goed naar suggesties en aanmerkingen van anderen, betrek andere collega´s in bepaalde processen. Breng teamleden op de hoogte wanneer er conflicten zijn ontstaan en vind samen met anderen suggesties voor problemen.

Besturen van werkprocessen:

Als manager zou u moeten weten welke  verschillende vaardigheden in uw team aanwezig zijn en deze resources moet u als manager dan ook op een goede manier inzetten. Dit vraagt de competentie om processen op het werk te coördineren en verschillende gemeenschappelijke opdrachten te organiseren.

Zelfreflectie:

Managers hebben een dubbele rol te spelen in een bedrijf. Ten eerste moet u als manager arbeidssituaties vormgeven en leidinggeven aan anderen. Daarnaast bent u zelf onderdeel van deze processen en opdrachten.

Vaardigheid om een sociale diagnose te maken:

Elke manager heeft bepaalde vaardigheden en methoden om anderen en situaties te observeren, soms analytisch soms emotioneel. In vele situaties worden ook sociale vaardigheden van de manager gevraagd. De volgende vragen zijn hiervoor belangrijk: Hoe is de prestatie van de groep? Hoe verschillend zijn de leden binnen de groep? Welke onderwerpen zijn belangrijk voor de groep?

Leiden van een gesprek:

Het leven van alledag voor een manager is vol gepland met meetings, afspraken en gesprekken met medewerkers. Een manager moet ervoor in ieder geval communicatieve vaardigheden bezitten en van deze ook gebruikmaken. Ook moet u als manager erop letten, wat voor soort gesprek u voert en welke woorden en klanken u gebruikt. Een conflictgesprek is bijvoorbeeld heel anders dan een individueel of persoonlijk gesprek met een medewerker.

Vaardigheid voor organisatie:

Als u in een dynamische en grote onderneming werkt, is het nog veel belangrijker om goede organisatievaardigheden te hebben dan in een klein bedrijf. De prestatie van een bedrijf is altijd afhankelijk van de organisatie binnen de onderneming. Met andere woorden, de vaardigheid om mensen en bedrijfstakken te organiseren van groot belang, wat samenhangt met de sociale vaardigheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *